Zamieszczamy tu listy zagadnień, które wydają nam się ważne w poszczególnych działach. Zapraszamy do ich przeczytania i zgłaszania kwestii, których tam brakuje, a które uważacie za ważne.
Zasady podstawowe :
O przewodniku, jak zachować się przy pomaganiu osobie niepełnosprawnej, o tolerancji i cierpliwości, o przedstawianiu się.
Do pobrania: zasady.pdf
W budynku, miejscu zamieszkania:
O chodzeniu po korytarzach, o przechodzeniu przez zamknięte drzwi, o chodzeniu schodami, o jeżdżeniu windą, o opisywaniu i poruszaniu się po pokoju, o siadaniu, o tym, żeby wszystko miało swoje stałe miejsce, o oświetleniu, o kolorach i kontraście, o oklejaniu i brajlowaniu sprzętów, przedmiotów i ciuchów, o toaletach i łazienkach.
Do pobrania: w budynku.pdf
Na ulicy:
O pomaganiu na ulicy, o tym, żeby pytać i wydawać dźwięki, o chodzeniu z niewidomym, o oferowaniu łokcia, o przejściach dla pieszych, o tym, po co oznaczenia na chodniku, o schodach, o tym, że niewidomy potrzebuje linii, o tym, jak niewidomemu tłumaczyć trasę, o zauważaniu zagubionego niewidomego, o parkowaniu samochodów, o reklamach, śmietnikach i krzewach, o robotach drogowych.
Do pobrania: na ulicy.pdf
W środku komunikacji miejskiej:
O zauważaniu niewidomego na przystanku, o zatrzymaniu się w dogodnym miejscu, o pomocy w sprawdzaniu rozkładu, o tym, czy i jak pomóc wsiąść i wysiąść, o tym, że niewidomy sam nie siądzie, o tym, czy niewidomy musi siedzieć, o kupnie i kasowaniu biletów, o sprawnych głośnikach z oznajmieniami. Dla taksówek: o tym, że to kierowca znajduje klienta, a nie odwrotnie, o wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu.
Do pobrania: komunikacja.pdf
W urzędzie:
O wyłapywaniu przy wejściu i podchodzeniu, o tym, że niewidomy nie wie, czy jest kolejka, i który w niej jest, o nieodsyłaniu z pokoju do pokoju, o mówieniu do interesanta, a nie jego przewodnika, o czytaniu dokumentów, o tłumaczeniu zamiast odesłania do przepisu lub instrukcji, o wspólnym wypełnianiu druków, o podpisywaniu, o załatwianiu za jednym przyjściem, jeśli to możliwe.
Do pobrania: w urzędzie.pdf
W biurze obsługi klienta:
O starannym obsługiwaniu w call-centre, bo niewidomemu łatwiej dzwonić, niż przyjść lub sprawdzić przez internet,o kolejkach i numerkach do okienka, o mówieniu do interesanta, a nie jego przewodnika o czytaniu dokumentów, o tłumaczeniu zamiast odesłania do przepisu lub instrukcji, o wspólnym wypełnianiu druków, o podpisywaniu, o załatwianiu za jednym przyjściem, jeśli to możliwe, o płaceniu.
Do pobrania: w biurze.pdf
W sklepie:
O wyłapywaniu już przy wejściu, o przydzieleniu pracownika, o chodzeniu z niewidomym i koszykiem, o tym, że niewidomy też chce obejrzeć, o opisywaniu oferty zamiast czekania, co przyciągnie oko klienta, , o czytaniu składów, opisów, terminów ważności, o nieudzielaniu pomocy w przebieralni, o przeszkodach, pudłach i potykaczach, o tym, kiedy przynieść produkt do niewidomego, a kiedy poprowadzić go do produktu, o pomocy w kolejce do kasy, przy płaceniu i przy pakowaniu.
Do pobrania: w sklepie.pdf
W instytucji kultury:
O kolejkach po bilet, o znajdowaniu swojego siedzenia, o bezradności w hałasie i tłumie, o ustaleniu, jak przywołać lub znaleźć obsługę, o dotykaniu eksponatów, o oprowadzaniu i opisywaniu, o tym, co niewidomy ma ze sobą zrobić w czasie przerwy, o bufecie i toalecie.
Do pobrania: w instytucji.pdf
W kawiarni i restauracji:
O dostrzeganiu niewidomego zza baru i wychodzeniu do niego, a nie czekaniu, aż znajdzie bar, o pomocy w znalezieniu miejsca, o cierpliwym opowiadaniu menu, o tym, jak objaśnić, co jest na talerzu, o porządnej serwetce na kolana, o sprawdzaniu, czy klient czegoś nie potrzebuje zamiast czekania, aż pstryknie na nas palcami, o koszmarze szwedzkich stołów, o toalecie, o płaceniu.
Do pobrania: w kawiarni.pdf
W szkole, na uczelni:
O udostępnianiu niewidomemu materiałów w wersji elektronicznej, najlepiej przed zajęciami, o pomocy w skanowaniu książek, o tabelkach, wykresach i wzorach, o pracach zaliczeniowych e-mailem zamiast papieru, o powiększaniu wydruków dla niedowidzących, o mówieniu plastycznym i opisowym, o dużych czcionkach i kolorach na rzutniku, o nagrywaniu wykładów, o notowaniu na laptopie, o dostosowaniu zadań na zajęciach tak, by niewidomy mógł w nich brać udział, o zaliczaniu ustnym zamiast pisemnego.
Do pobrania: na uczelni.pdf
W służbie zdrowia:
O potrzebie samodzielności, o strachu niewidomych przed kolejną niepełnosprawnością, o rejestracjach telefonicznych dla niewidomych, o przyjmowaniu niewidomego w gabinecie, o mówieniu o wszystkim, co będzie się robić, o szczegółowym wyjaśnianiu diagnoz i badań ludziom, których nie wypada odesłać do internetu, o czytaniu dokumentów, o opiece w szpitalu, o rozpoznawaniu lekarstw.
Do pobrania: w służbie zdrowia.pdf
O nas samych:
O tym, jak się nie denerwować, jak zachować spokój i godność osobistą, jak się nie obrażać, jak nie żądać, jak reagować na propozycje pomocy i na pomoc bez propozycji, jak odmawiać zachęcająco, jak przyjmować pomoc nawet, gdy jej nie potrzebujemy, jak uczyć i pokazywać.
Do pobrania: o nas samych.pdf
* Ta publikacja jest dostępna na licencji Creative Commons - Uznanie Autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach wersja 3.0 Polska *