Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

 

Zamieszczamy tu listy zagadnień, które wydają nam się ważne w poszczególnych działach. Zapraszamy do ich przeczytania i zgłaszania kwestii, których tam brakuje, a które uważacie za ważne.

 

 

Zasady podstawowe :

O przewodniku, jak zachować się przy pomaganiu osobie niepełnosprawnej, o tolerancji i cierpliwości, o przedstawianiu się.

Do pobrania: zasady.pdf

 

W budynku, miejscu zamieszkania:

 O chodzeniu po korytarzach, o przechodzeniu przez zamknięte drzwi, o chodzeniu schodami, o jeżdżeniu windą, o opisywaniu i poruszaniu się po pokoju, o siadaniu, o tym, żeby wszystko miało swoje stałe miejsce, o oświetleniu, o kolorach i kontraście, o oklejaniu i brajlowaniu sprzętów, przedmiotów i ciuchów, o toaletach i łazienkach.

Do pobrania: w budynku.pdf

 

Na ulicy:

 O pomaganiu na ulicy, o tym, żeby pytać i wydawać dźwięki, o chodzeniu z niewidomym, o oferowaniu łokcia, o przejściach dla pieszych, o tym, po co oznaczenia na chodniku, o schodach, o tym, że niewidomy potrzebuje linii, o tym, jak niewidomemu tłumaczyć trasę, o zauważaniu zagubionego niewidomego, o parkowaniu samochodów, o reklamach, śmietnikach i krzewach, o robotach drogowych.

Do pobrania: na ulicy.pdf

 

W środku komunikacji miejskiej:

 O zauważaniu niewidomego na przystanku, o zatrzymaniu się w dogodnym miejscu, o pomocy w sprawdzaniu rozkładu, o tym, czy i jak pomóc wsiąść i wysiąść, o tym, że niewidomy sam nie siądzie, o tym, czy niewidomy musi siedzieć, o kupnie i kasowaniu biletów, o sprawnych głośnikach z oznajmieniami. Dla taksówek: o tym, że to kierowca znajduje klienta, a nie odwrotnie, o wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu.

Do pobrania: komunikacja.pdf

 

W urzędzie:

 O wyłapywaniu przy wejściu i podchodzeniu, o tym, że niewidomy nie wie, czy jest kolejka, i który w niej jest, o nieodsyłaniu z pokoju do pokoju, o mówieniu do interesanta, a nie jego przewodnika, o czytaniu dokumentów, o tłumaczeniu zamiast odesłania do przepisu lub instrukcji, o wspólnym wypełnianiu druków, o podpisywaniu, o załatwianiu za jednym przyjściem, jeśli to możliwe.

Do pobrania: w urzędzie.pdf

 

W biurze obsługi klienta:

 O starannym obsługiwaniu w call-centre, bo niewidomemu łatwiej dzwonić, niż przyjść lub sprawdzić przez internet,o kolejkach i numerkach do okienka, o mówieniu do interesanta, a nie jego przewodnika o czytaniu dokumentów, o tłumaczeniu zamiast odesłania do przepisu lub instrukcji, o wspólnym wypełnianiu druków, o podpisywaniu, o załatwianiu za jednym przyjściem, jeśli to możliwe, o płaceniu.

Do pobrania: w biurze.pdf

 

W sklepie:

 O wyłapywaniu już przy wejściu, o przydzieleniu pracownika, o chodzeniu z niewidomym i koszykiem, o tym, że niewidomy też chce obejrzeć, o opisywaniu oferty zamiast czekania, co przyciągnie oko klienta, , o czytaniu składów, opisów, terminów ważności, o nieudzielaniu pomocy w przebieralni, o przeszkodach, pudłach i potykaczach, o tym, kiedy przynieść produkt do niewidomego, a kiedy poprowadzić go do produktu, o pomocy w kolejce do kasy, przy płaceniu i przy pakowaniu.

Do pobrania: w sklepie.pdf

 

W instytucji kultury:

 O kolejkach po bilet, o znajdowaniu swojego siedzenia, o bezradności w hałasie i tłumie, o ustaleniu, jak przywołać lub znaleźć obsługę, o dotykaniu eksponatów, o oprowadzaniu i opisywaniu, o tym, co niewidomy ma ze sobą zrobić w czasie przerwy, o bufecie i toalecie.

Do pobrania: w instytucji.pdf

 

W kawiarni i restauracji:

 O dostrzeganiu niewidomego zza baru i wychodzeniu do niego, a nie czekaniu, aż znajdzie bar, o pomocy w znalezieniu miejsca, o cierpliwym opowiadaniu menu, o tym, jak objaśnić, co jest na talerzu, o porządnej serwetce na kolana, o sprawdzaniu, czy klient czegoś nie potrzebuje zamiast czekania, aż pstryknie na nas palcami, o koszmarze szwedzkich stołów, o toalecie, o płaceniu.

Do pobrania: w kawiarni.pdf

 

W szkole, na uczelni:

 O udostępnianiu niewidomemu materiałów w wersji elektronicznej, najlepiej przed zajęciami, o pomocy w skanowaniu książek, o tabelkach, wykresach i wzorach, o pracach zaliczeniowych e-mailem zamiast papieru, o powiększaniu wydruków dla niedowidzących, o mówieniu plastycznym i opisowym, o dużych czcionkach i kolorach na rzutniku, o nagrywaniu wykładów, o notowaniu na laptopie, o dostosowaniu zadań na zajęciach tak, by niewidomy mógł w nich brać udział, o zaliczaniu ustnym zamiast pisemnego.

Do pobrania: na uczelni.pdf

 

W służbie zdrowia:

 O potrzebie samodzielności, o strachu niewidomych przed kolejną niepełnosprawnością, o rejestracjach telefonicznych dla niewidomych, o przyjmowaniu niewidomego w gabinecie, o mówieniu o wszystkim, co będzie się robić, o szczegółowym wyjaśnianiu diagnoz i badań ludziom, których nie wypada odesłać do internetu, o czytaniu dokumentów, o opiece w szpitalu, o rozpoznawaniu lekarstw.

Do pobrania: w służbie zdrowia.pdf

 

O nas samych:

 O tym, jak się nie denerwować, jak zachować spokój i godność osobistą, jak się nie obrażać, jak nie żądać, jak reagować na propozycje pomocy i na pomoc bez propozycji, jak odmawiać zachęcająco, jak przyjmować pomoc nawet, gdy jej nie potrzebujemy, jak uczyć i pokazywać.

Do pobrania: o nas samych.pdf

 

*  Ta publikacja jest dostępna na licencji Creative Commons - Uznanie Autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach wersja 3.0 Polska  *

 


 „Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich”